Jó gyakorlat a pénzügyek oktatásában – avagy az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv használata a budapesti Mechatronikai Szakgimnáziumban

2018. február 28.
 

A Pénziránytű Alapítvány célja, hogy oktatási programjai és szemléletformáló kezdeményezései révén számos korcsoportnak nyújtson segítséget a hétköznapi pénzügyek sikeres kezelésében. Ez a küldetés keltette életre az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvet is a 9-10. évfolyamos diákok számára, amelynek iskolai felhasználása 2017 őszén újabb fordulóponthoz érkezett. A 2017/2018. tanévtől a szakgimnáziumok 10. évfolyamán kötelezővé vált a pénzügyi és vállalkozási ismeretek tantárgy, amelynek keretében a diákok a könyv kapcsolódó fejezeteinek segítségével kezdhetik el pénzügyi készségeik fejlesztését.

A budapesti Mechatronikai Szakgimnázium 10. évfolyamán három osztály, 90 diák használja a tankönyvet a heti 1 óra keretében. Az órákat az Alapítvány ingyenes tanártovábbképzésén részt vett, lelkes és a téma iránt elkötelezett pedagógus tartja. A tantárgy sikerét mutatja, hogy 4,0 átlag feletti eredményt értek el a tanulók az első számonkérésen, amely a gazdaság szereplői, a családi költségvetés, a háztartások gazdálkodása, és a bankkártya használat témakörét ölelte fel.

A fejezetek rugalmassága és esettanulmányokra épülő jellege miatt remek lehetőség nyílik testre szabni a témaköröket a diákok igényeihez és élethelyzeteihez mérten – írta beszámolójában az oktatást vállaló tanárnő. Ezáltal a tanulók kifejthetik véleményüket, továbbá a könyv által kínált kooperációs módszertani lehetőségeknek köszönhetően fejleszthetik az élet egyéb területein is hasznosítható tudásukat.

Az órát tartó pedagógus számára a könyvhöz tartozó prezentációk, valamint a továbbképzésen kapott témába vágó feladatok is nagy segítséget jelentettek. A korábbi évek PÉNZ7 tanóráihoz készült óravázlatokat is sikerült beépítenie az órák menetébe.

A félév során különböző oldalakkal, kalkulátorokkal és játékos feladatokkal színesítik a tananyagot és az Alapítvány online pénzügyi játékaival teszik még izgalmasabbá az órák tartalmát. A diákok a gyümölcspiac és tőzsde című játékokat kedvelték a legjobban. Az Alapítvány által kínált online pénzügyi játékokat a pedagógusoknak már a nyelvórákon is lehetőségük van használni, hiszen azok elérhetők angol és német nyelven is.

A tanárnő a következőképpen összegezte a diákok és saját véleményét a tankönyv használatáról:

„A diákok jól érthetőnek titulálták a tankönyvet, tetszett nekik, hogy színes, hogy a feladatok életszagúak.

Tanárként azt tartom a legnagyobb előnyének, hogy rugalmasan kezelhető, hogy segít az órákra való készülésben és a feladatok sokszínűsége miatt a különböző osztályokhoz, más-más faladatot tudok rendelni, mindenképpen arra ügyelve, hogy sikerélményük legyen.”