Figyelemmegragadó Pénziránytűs ötletek bármely tanórára

2020. október 21.
 

Ön is tapasztalta már, hogy az eddig jól bevált oktatási módszerek hatékonysága egyre csökken? A diákok sokszor értelmetlennek, unalmasnak tartják az iskolát, a tanulást, s ennek hangot is adnak? A generációk közötti különbségeket eltüntetni nem tudjuk, de összeszedtünk néhány könnyen adaptálható, egyben diákjai pénzügyi kultúráját is fejlesztő ötletet, mellyel bármikor feldobhatja, a Z generáció érdeklődésére szabhatja az óráit.

A pedagógusok gyakran panaszkodnak arról, hogy évről-évre egyre nehezebben boldogulnak a diákokkal. A tanárok egy része azt látja, a diákok zaklatottabbak, figyelmük szétszórtabb, nehezebben koncentrálnak, ugyanakkor türelmetlenek, más pedagógusok motiválatlanságról, céltalanságról, gyakran érdektelenségről beszélnek. A problémák gyökeréről, a digitális bennszülöttek és bevándorlók közötti különbségekről, a gyorsuló technológiai változások egész társadalmat érintő hatásairól már sok tanulmány született, így jelen cikkünkben nem is ezt a témát szeretnénk boncolgatni. Ami igazán érdekes lehet, hogy milyen megoldások találhatók a problémák kezelésére, hogyan érhető el, hogy felcsillanjon a Z generációs diák szeme, hogyan tudjuk számukra ismét vonzóvá tenni a tanulást? Összeszedtünk néhány azonnal alkalmazható ötletet, amivel az őszi szünet után garantáltan felrázhatja a diákjait.

A pusztán frontális oktatás felett eljárt az idő. Gondoljunk csak bele, tanárként is milyen nehezen üljük végig az unalmas konferenciákat, vagy alszunk nyitott szemmel egy véget érni nem akaró vezetői beszéd alatt. Lehet a tanulás is szórakoztató, izgalmas, motiváló és érdekes? Az üzleti szféra már évtizedek óta hatásmodellek tucatjaival próbálja leírni, hogyan készíthető figyelemfelkeltő reklám, szöveg, vagy audiovizuális tartalom. Legyünk kreatívak, használjuk ezeket a modelleket!

A marketing folyamatos fejlődését, változásait túlélő, ma is nagyon jól működő hatásmodell az AIDA. A marketingkommunikációt tanító kollégák számára biztosan ismerősen cseng ez a betűszó. Légy figyelemfelkeltő (Attention), keltsd fel az érdeklődést (Interest), ébressz vágyat (Desire) és aktivizáld a közönséget (Action)! Hogy lehet ezt alkalmazni a tanórán? Kezdjük úgy, mint egy televíziós hírműsort: a rövid felvezetőben a sok – néha fontos, de a néző számára érdektelen – hír mellett mindig van egy-két nagyon izgalmas téma is. Dobjuk be az óra elején, ha lesz valami igazán érdekfeszítő része az órának (Attention), amihez majd akkor tudnak kapcsolódni a diákok, ha már az elejétől figyelnek. Például egy Pénziránytűs Kahoot kvíz során mérhetik össze tudásukat (Interest), s a legügyesebb diákok pluszpontot, beadandó haladékot, netán egyéb vágyott jutalmat kapnak (Desire). Tetszett a diákoknak a kvíz? A következő órára hozzanak ők játékötletet! (Action)

Az órakezdéskor alig lehet lecsendesíteni a szünetről visszaérkező zsibongó gyerekhadat? Lehet szigorúan büntetni őket, de dobjunk be inkább néhány izgalmas, koncentrációfejlesztő, jégtörő játékot (Attention)! A „négy kép egy szó” játék bármely tanórához kapcsolható, gyorsan elkészíthető, bevezetheti az aznapi témát és még a gyerekek is bevonhatóak az elkészítésébe. Íme, itt egy példa Pénzbook facebook oldalunkról:

https://www.facebook.com/penziranytu.penzbook/photos/a.267156340069458/2723560507762350

Szeretnénk néhány fogalmat megtanítani nekik? Készítsünk anagrammákat, amikhez segítség lesz majd néhány definíció, leírás, ami óra közben hangzik majd el (Interest), s a helyes megfejtéssel szintén célzott jutalmakat érhetnek el a nebulók (Desire). Az anagrammák megoldását pedig az óra végén be kell adniuk (Action), hogy a jutalmak elérhetőek legyenek. Természetesen az anagrammákhoz a megfejtés az egész órára elosztva hallható, látható, így szinte végig koncentrálnia kell a diákoknak. Ha személyre szabott, vagy több csoportban megoldható anagrammát készítünk, akkor még izgalmasabb lesz a játék. Íme egy alkalmazás, amivel nagyon gyorsan tudunk anagrammákat készíteni: http://szotar.sztaki.hu/lab/anagram.

A gyerekek szeretnek menők lenni, s már az általános iskola elején elkezdődik, később pedig csak fokozódik a kortársaknak való megfelelés vágya. Mi a menő? Általában véve, ha hangos, ha erős, ha sportos, ha szép, ha okos (vagy legalább a telefonja az), és ha gazdag… igen elérkeztünk egy fontos ponthoz. A pénz (is) menő a fiatalok számára. Fordítsuk ezt a javunkra! Ha a pénz menő, az is menő, aki tud vele bánni. A Pénziránytű Alapítvány Pénzbook Facebook és Instagram oldalán pedig szórakoztató, a fiatalok számára készült, de szakmailag helytálló, pénzügyi tudatosságot fejlesztő posztok jelennek meg minden héten. Lehet ez a napi jégtörő. 2 perc az óra elején, hogy mit gondolnak a Pénzbook által felvetett problémáról, s indulhat a magyar, a történelem vagy a matek óra. Sőt, akár lehet mindig egy Pénzbook felelős, aki az aznapi posztot kiválasztja (Action).

Ha a téma megengedi, érdemes a tanári előadást megszakítani, s lejátszani a Pénzbook YouTube csatornánkon megtalálható több tucat animáció és oktató videó egyikét! Nemcsak a technikumok közgazdasági szakirányain, hanem a gimnáziumok történelem, matematika, földrajz, életvitel, választható gazdasági ismeretek óráin, de az általános iskolában is nagyon jól alkalmazhatók a diákok figyelmének megragadására a mindennapi, gyakorlatias pénzügyi témákat felvonultató kisfilmek. Ha pedig kicsit a számok, a kereskedelem fontossága, a vállalkozói lét vagy a tőzsde szóba kerül, csapatjátékaink egyike biztosan feldobja a tanórát. Mindez sok időt elvesz? Talán nem baj, ha néha egy kis játékot beiktatunk, s nem csak arra koncentrálunk, hogy az aznapi órai anyagot ledaráljuk. Lazuljunk mi is egy kicsit diákjainkkal! A játék fejleszt, felráz, kizökkent és növeli a motivációt.

Szívesen fogadna hasonló ötleteket? Szeretne jobban elmélyedni a hatékony, Z generációra szabott kommunikációs technikák, a projektmódszer, a gamification, az edutainement vagy a célorientált hatásgyakorlás rejtelmeiben, esetleg profin fel szeretne készülni a PÉNZ7-re vagy pályázataink, versenyeink egyikére? Hamarosan induló Tanárklubunkban a pénzügyi világ „legmenőbb” és legújabb híreivel és módszertani jó gyakorlatokkal, izgalmas beszélgetésekkel várjuk az általános- és a középiskolák pedagógusait. Az információkért érdemes figyelni Facebook oldalunkat és honlapunkat! Az őszi szünetre pedig nagyon jó pihenést, kikapcsolódást kívánunk!