Eredményekben gazdag évet zár a Pénziránytű Alapítvány

2018. december 19.
 

Tartalmas és eredményes évet tudhat maga mögött a Pénziránytű Alapítvány, hiszen az intenzív tartalomfejlesztés és digitalizáció mellett számos olyan programot is megvalósított, amelyek a közoktatáson belüli pénzügyi-gazdasági ismeretterjesztést szolgálják.

Az Alapítvány 2014 óta a - tematikájában fokozatosan építkező - stratégiájában minden esztendőre meghatároz egy kiemelt témát. Míg a 2017-es év központi tárgyköre a korszerű pénzkezelés volt, addig 2018-ban a hitelezésen volt a hangsúly. Az idei esztendő - e téma jegyében is - számos újdonságot, és a már futó programok továbbfejlesztését hozta.

Az Alapítvány által fejlesztett pénzügyi-gazdasági tankönyvekből és munkafüzetekből („Iránytű a pénzügyekhez” és „Küldetések a pénz világában”) szeptembertől 1500 iskolában már 200 ezer diák tanulhat pénzügyi-gazdasági ismereteket. A hivatalos tankönyvi minősítéssel rendelkező könyvek és munkafüzetek kedvező áron rendelhetők a hivatalos tankönyvjegyzékről, és folyamatosan megvásárolhatók a KELLO webshopjában, valamint ingyenesen letölthetők az Alapítvány honlapjáról.

Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (EKE-OFI), valamint a Pénziránytű Alapítvány együttműködésében elkészültek az új, 5., valamint 6. osztályosoknak szóló matematika munkafüzetek, melyekben a napi élethez kapcsolódó, gyakorlatias pénzügyi feladatokat tartalmazó „Mindennapi pénzügyek” című önálló fejezet is helyet kapott. A 7-8. évfolyamra vonatkozó fejlesztés 2018 végéig lezárul, tavaszra várható az akkreditáció és a tankönyvjegyzékre kerülés.

Az alapítvány „Küldetések a pénz világában” című tankönyve digitális továbbfejlesztésének köszönhetően 2018. augusztusában megjelent a Pénzügyi Hősképző pénzügyi oktatójáték, amely elsősorban a 7-8. osztályos diákoknak és tanáraiknak kínál színvonalas, valódi kihívásokat jelentő, élményalapú pénzügyi ismeretszerzési lehetőséget az edutainment jegyében. Az ingyenesen letölthető alkalmazás amellett, hogy a diákok egyénileg is kalandozhatnak a pénzügyi kihívások világában, akár tanórai keretek között is segítséget nyújthat a tanároknak a pénzügyi nevelés korszerű eszközeként.

Az Alapítvány oktatási tartalomfejlesztési és digitális stratégiájával összhangban újabb modern eszközzel támogatja az iskolai keretek között (szakgimnáziumok 10. évfolyamán a Pénzügyi és vállalkozási ismeretek keretében, 18 órában) zajló pénzügyi ismeretterjesztést. Szeptembertől a pénzügyi-gazdasági ismeretek a regisztráló iskoláknak már e-learning tananyag formájában is elsajátíthatók.

Összhangban a tankönyvfejlesztéssel, valamint a tankönyvek iskolai használatának támogatásával, idén is fontos cél volt a pedagógusok felkészítése, továbbképzése. A képzések továbbra is ingyenesek, és beszámíthatók az előírt kötelező továbbképzések teljesítésébe. 2018. végéig összesen már több mint 2200 tanár vett részt a folyamatosan induló tréningeken, amelyeken a digitális alkalmazások bemutatására és használatára is sor kerül. A 2018-ban már második alkalommal szervezett Pénziránytű Digitális Nyári Akadémia kiemelt témája is a tanárok digitális írástudásának fejlesztése volt.

Az Alapítvány a több mint 220 regisztrált taggal rendelkező középiskolai hálózatának iskolái részére idén is számos pályázati lehetőséget hirdetett, többek között a „Befektetések 2018” kisfilm pályázatra, a Pénzre váltható tudás projektnapokra, a Pénziránytű Digitális Nyári Akadémiára, a Kiemelt Pénziránytű Iskola címre, vagy a Pénziránytű Tanári Díjra lehetett jelentkezni. A második alkalommal, a Diákhitel Központtal közösen megszervezett Pénzre váltható tudás projektnapok rendkívül sikeresek voltak, hiszen a diákok a projektnapok alkalmával az interaktív pénzügyi-gazdasági tanórák után pódiumbeszélgetésen vehettek részt híres emberekkel, valamint pénzre válthatták megszerzett tudásukat. A pályázatokon túl az Alapítvány az iskolák számára workshopokat és konferenciát szervezett annak érdekében, hogy a pénzügyi ismeretterjesztés iránt elkötelezett iskolák friss, és hiteles információkat kapjanak a témában, valamint egymással megoszthassák jó gyakorlataikat.

Az Alapítvány a Magyar Bankszövetséggel együtt a kezdetektől, 2015 óta egyik társzervezője, illetve szakmai együttműködő partnere, tartalomfejlesztője az iskolákban zajló Pénz7-nek. A Pénz7 rendhagyó tanórái az egyes korosztályok sajátosságait figyelembe véve, játékosan, élményszerűen adják át a pénzügyi és vállalkozói ismereteket. A programra évről évre folyamatosan egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik: 2018-ban már 1200 iskola közel 200 ezer diákja mintegy 14 ezer rendhagyó tanóra keretében vett részt a programban. A nemzetközi mércével is kiemelkedő tanulói részvétel miatt a magyar Pénz7 2017 után 2018-ban ismét a Child and Youth Finance International Global Inclusion Award díjában részesült.

Az Alapítvány 2018-ban aktívan részt vett a Pénzügyi tudatosság fejlesztési stratégiájának munkacsoportjában, valamint a Nemzeti Alaptanterv véleményezésében. Megbízásából elkészült egy OECD módszertanon alapuló kutatás, valamint útjára indult a Készpénzkímélő Iskolák pilot projekt, amelynek célja, hogy a magyarországi iskolákban is megalapozza a készpénzkímélő fizetés lehetőségét a szülők, a gyerekek és az iskola alkalmazottai számára.