Otthonos üdülés

2015. június 10.

Végre beköszöntött a nyár, az üdülés és a hosszabb szabadságok időszaka. Mindenkinek jár egy kis kikapcsolódás, hogy a hétköznapoktól elszakadva lazíthasson, kiengedhesse a fáradt gőzt, és élvezhesse a napsütést, ám nem biztos, hogy minden félretett pénzünket utazásra szeretnénk költeni. Márpedig turistaszezonban vastagon fog a vendéglátósok ceruzája; a szállásdíj ilyenkor könnyen a normál ár duplájára emelkedhet, és az üdülőhelyek éttermei is egész évben a nyári bevételből élnek – nem véletlen, hogy az ételek mellett az árak is borsosak. Mindehhez vegyük hozzá az utazás költségét, ami – négytagú családdal és fapados repülőjegyekkel számolva – bőven meghaladhatja az átlagos havi fizetést. Ha egyedül vagy barátokkal vágunk neki a nyári pihenésnek, akkor sem mindegy mennyit költünk, hiszen a nyaralás végén akár azon is kaphatjuk magunkat, hogy a tengerparti barnulásra ráment az egész éves megtakarításunk. Ha valakinek hosszabb távú tervei vannak, érdemes föltennie a kérdést: biztos, hogy a kikapcsolódás egyet jelent az utazással? Mi hiányzik Magyarországról, ami miatt muszáj külföldre menni? Tegyünk egy kísérletet, és merüljünk el saját városunk, környezetünk üdülési lehetőségeiben!

Hazánknak szinte nincs olyan régiója, ahol ne lenne valamilyen gyógyhatású, természetes fürdőhely, hagyományos strand vagy élményfürdő. A családosoknál a gyerekek és a felnőttek közt sokszor közös nevezőt jelentenek a csúszdaparkok, melyek ma már az ország számos pontján világszínvonalú körülményeket biztosítanak a lubickoláshoz – mindezt a hasonló külföldi helyeknél kedvezőbb áron. Az otthon nyaralás nagy előnye, hogy hétköznap nincs tömeg a fürdőhelyeken, így sokkal nyugodtabban élvezhetjük a pihenést. Ha pedig a barátokkal egy szabadstrandot választunk, még belépőjegyet sem kell fizetnünk, ráadásul, egy piknik kosárban vagy hűtőtáskában egész napra vihetünk magunkkal harapnivalót. Az itthoni üdülés – szemben sok tengerparti turistaparadicsommal – nem csupán egyetlen időtöltési lehetőséget kínál. A fürdésen kívül válogathatunk a gasztronómia, a borkultúra, a folklór, vagy a történelmi örökség számos izgalmas turisztikai témája közül. A lakóhely sem lehet kifogás, hiszen Budapest mellett szinte minden nagyobb városunk a kulturális turizmus világszerte népszerű célpontjai közé tartozik: Esztergom, Székesfehérvár, Visegrád, Veszprém, Eger, Győr, Vác, Szentendre, Sopron, Kőszeg, Pécs, Szeged, Debrecen, Kecskemét… szinte fölsorolni sem lehet!

Kevesen tudják, de minden hónap egy adott napján a 18 év alatti gyerekek, az őket kísérő közeli hozzátartozó és a 26 éven aluliak ingyenesen látogathatják az állami múzeumok állandó tárlatait. A Magyar Nemzeti Múzeumba, a Magyar Nemzeti Galériába és az Iparművészeti Múzeumba például minden hónap harmadik szombatján, a Néprajzi Múzeumba minden hónap első vasárnapján, a Szentendrei Skanzenbe a hónap harmadik vasárnapján lehet ingyen bemenni. Sokan be sem merik vallani, hogy a hétköznapokon nem jut idejük megnézni a városba érkező időszakos kiállításokat, nem tudnak részt venni az egyre színesebb kulturális és zenei fesztiválokon; most itt az ideje! Érdemes szemezgetni az itthon.hu kínálatából, hiszen az ország minden pontján találhatunk izgalmas programokat. Pótoljuk be, ami eddig kimaradt, és ismerjük meg környezetünk természeti és kulturális kincseit! Ha csak néhányat használunk ki a kínálkozó lehetőségek közül, akkor is olyan élménydús, felejthetetlen vakációt szervezhetünk magunknak, amely a legprofibb utazásszervezők ajánlataival is könnyedén felveszi a versenyt. Elég, ha csupán egy hétig turistaként járunk saját környezetünkben, és garantáltan megváltozik a képünk szürkének hitt lakóhelyünkről. Az sem mellékes, hogy mivel szálláshelyre, repülőjegyre és legtöbbször ételre sem kell költenünk, mindez egy távolabbi nyaralás árának töredékéből kihozható. A szabadság végén valószínűleg belátjuk majd, hogy életünk egyik legjobb utazása az volt, mikor otthon maradtunk.