Tipp szülőknek 3.

2016. július 1.
 

Pénzügyi kultúra fejlesztésének bőven van ma tere Magyarországon, és ebben a család, a szülők szerepe kiemelkedő. Hazai és nemzetközi kutatások arra hívják fel a figyelmet, hogy különösen a pénzügyi tudatosság, az előrelátó és tervező képesség fejlesztése terén van mit fejlődnünk.

Sok szülő azonban bizonytalan, vajon elég jól neveli-e a gyerekét, s ezt a szorongást erősíti a médiából jövő, egymásnak gyakran ellentmondó, korszakonként változó sok-sok jó tanács. A hétköznapi tapasztalatok és tudományos eredmények azonban azt igazolják, hogy azok a szülők, akik bíznak magukban és gyermekük nevelésében a szívükre és a józan eszükre hagyatkoznak, jó úton járnak. Irány tehát a konyha, ami legjobb terepe a pénzügyi tervezés ellesésének, elsajátításának.

A kisgyermek már azzal is sokat tanul, ha azt látja, hogy a szülő, nagyszülő hétvégi bevásárlás előtt megtervezi, hogy mikor, hányan és kik fognak étkezni, ezen kívül szemlét tart a hűtőben, megnézi, hogy van-e elég WC-papír, mosószer, zokni stb., majd ezek alapján bevásárló listát készít. Ez után szépen elmennek a piacra a gyerekkel közösen, és megvesznek minden szükségeset a bevásárló-lista alapján.

A pénzügyi oktatás ezzel még nem merül ki. Nagyon jó, ha a pénzügyi tervezést a gyermek korához illő mesébe ágyazott feladat kapcsán gyakoroltatjuk. Például: „Nyuszi anyuka a vásárolni megy. Répát vesz a nyuszi-gyerekeknek uzsonnára. A nyuszik hárman vannak testvérek két kicsi nyuszi és egy nagy, iskolás. A kicsik két répát kapnak, a nagy hármat. Hány répát kell venni az nyuszi-anyukának?” Hat-hét éves gyerekek általában csak a mese alapján is tudják a helyes választ. Ha mesébe ágyazva még nem megy ez a feladat, akkor érdemes elővenni a hűtőből a répát, és eljátszani a mesét, vagy elővenni egy rajzlapot, lerajzolni a nyuszi-gyerekeket, és megkérni a kislányt vagy kisfiút, hogy rajzolja le, hogy kinek mennyi répát kell venni. A szülői foglalkozás azért is nagyon fontos, mert az iskolai/óvodai nevelés nem képes ilye precízen alkalmazkodni gyermekeink eltérő fejlettségéhez, ami a matematikai képességek terén különösen jelentős lehet.

A fent bemutatott példa jól illusztrálja, hogy a szülők igenis kompetensek a gyermekük pénzügyi kultúrájának megfelelő alakításában, aminek a pénzügyi ismeretek, attitűdök és viselkedés alakítása mellett a számolási képességek fejlesztése is részét képezi.